30 grudnia 2022
Które spośród seriali dostępnych na coraz bardziej konkurencyjnym i wciąż powiększającym się rynku platform streamingowych, okazały się być tymi najlepszymi w 2022 roku? Czy polskie produkcje serialowe odstają jakością od tych światowych? A może wręcz odwrotnie - trwa ich nadzwyczaj dobra passa? Które cieszyły się największą przychylnością publiczności i krytyki? Co o kondycji teatru polskiego mówią tegoroczne premiery? Jak silny jest w nich głos młodego pokolenia i jak wiele w nich współczesnych lęków? Na ile stają się przestrzenią wypełniającą edukacyjne luki polskiej rzeczywistości? Jak na międzynarodowej arenie radziły sobie kobiety-reżyserki i które z filmowych obrazów mają szansę na oscarowe laury? O najlepszych filmach, serialach oraz przedstawienich teatralnych 2022 roku, Jan Niebudek rozmawiał z krytyczkami Kają Szafrańską, Anetą Kyzioł i Anną Tatarską.
- "Wednesday" z fantastyczną rolą Jenny Ortegi, którego cztery pierwsze odcinki wyreżyserował sam Tim Burton to serial skazany na sukces. "Wielka woda", "Królowa" i "Minuta ciszy" są z kolei przykładami trzech bardzo dobrych polskich produkcji serialowych - opowiadała Kaja Szafrańska, autorka kanału "Jakbyniepaczeć".
Całej rozmowy Jana Niebudka z Kają Szafrańską można posłuchać tutaj: Filmy, spektakle i seriale, czyli (pop)kulturalne podsumowanie 2022 roku Radio Nowy Świat
Radio Nowy Świat
- Rapowany musical "1989" w reż. Katarzyny Szyngiery opowiada o historii przemian demokratycznych i legendach Solidarności. Ta z pozoru karkołomna, bo podjęta przez 30/40-letnich twórców koprodukcja Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, okazała się być perfekcyjna pod każdym względem. Ogrom pracy, który twórcy włożyli w ten spektakl, znalazł swój niezwykły efekt - przekonywała Aneta Kyzioł z tygodnika "Polityka".
Więcej o najlepszych tegorocznych spektaklach teatralnych można posłuchać tutaj: Filmy, spektakle i seriale, czyli (pop)kulturalne podsumowanie 2022 roku Radio Nowy Świat
- Choć nie należę do grona największych apologetek filmu "IO" Jerzego Skolimowskiego, to bardzo mnie cieszy światowy sukces tej produkcji. Na arenie międzynarodowej fantastycznie w tym roku poradziły sobie również polskie reżyserki. Anna Jodowska z "Kobietą na dachu", Anna Kazejak z "Fucking Bornholm" i Agnieszka Smoczyńska z "The Silent Twins" wyrobiły nową markę polskiego kina. Ich opowieści reprezentują świeże spojrzenie na "tu i teraz". Są głosem rozumiejącym zmagania i troski współczesnych kobiet - mówiła krytyczka filmowa Anna Tatarska.
Całej rozmowy Jana Niebudka z Anną Tatarską można posłuchać tutaj: Filmy, spektakle i seriale, czyli (pop)kulturalne podsumowanie 2022 roku Radio Nowy Świat