28 stycznia 2024
01:52:02
Marcin Kydryński
Moi drodzy, gdy spytam lekarza o diagnozę a on odpowie kantyleną, pomyślę, że mnie lekceważy. Nasz gatunek w tym także odmienny od ptaków, że chętnie sięga po słowa. Nawet jeśli używamy dźwięków o jednej wysokości, jesteśmy rozumiani. Są wszelako języki o szczególnej melodii. By Włoch czy Francuz nużył słuchacza opowieścią na jednej nucie – niepodobna. Może z tonalnej rozwiązłości tych właśnie nacji zrodziła się opera? Nie wystarczyła rozmówcom treść, musieli wymianie zdań przydać namiętności, recytatywy rozpisać na pięciolinii?
Pracę magisterską napisałem o musicalu. Szaleństwom młodości przynależny entuzjazm dla – dziś mi obcej – idei, by każdą, nie tylko odświętną emocję stroić w harmonie i melodie. Mam problem z teatrem muzycznym, a zwłaszcza operą. Usprawiedliwię pienia w narracji dramatycznej jedynie gdy w Zakochanej złośnicy Heath Ledger oswaja Julię Styles i śpiewa jej Can’t Take My Eyes Off You.
Co innego arie. I głos jako instrument muzyczny. Poza teatrem, wyjęty z kontekstu, czysta muzyka. Lubię.
Dlatego w Weronie w czas festiwalu operowego mieszkałem blisko areny. Liczyłem na uniesienia. Tymczasem z balkonu (jak inaczej w tym mieście!) mogłem liczyć jedynie diamenty w koliach dam w czasie przerwy. Orkiestra akompaniuje solistom z dyskrecją, nie używa się mikrofonów. Głos sięga najodleglejszego z 20 tysięcy miejsc, ale już nie dalej.
Przeto mniej o muzyce myślałem, a o losie areny. To wszak drugie Colosseum. Dla uciechy tłumu mordowano tu z finezją pokolenia więźniów. W Rzymie papież modli się pod krzyżem. Tu fircyk frywolny śpiewa o niewieściej niestałości.
Miejsce krwią uświęcone służy dziś rozrywce. Nie ostatnie westchnienie gladiatora wybrzmiewa w płowym kamieniu a głęboki oddech tenora. Zło pięknem zwyciężone. Wyszlachetnieliśmy przez milenia. Wiem. Ale nie wystawiamy Halki w Bełżcu. Tak myślałem w noc duszną, gwiezdną, nie do zapomnienia. A głos daleki mglił czule Non ti scordar di me...
Playlista audycji:
Enrico Caruso - Santa Lucia (Neapolitan Folk Song) Luciano Pavarotti, Aldo Sisilli, Orchestra da Camera Arcangelo Corelli & Lucio Dalla - Caruso (Live at "Pavarotti International" Charity Gala Concert, Modena 1992) Maria Callas, Philharmonia Orchestra & Tullio Serafin - Gianni Schicchi, Act I: "O mio babbino caro" (Lauretta) Paraire Tomoana, Maori Music Group, Abbey Road Ensemble & Dame Kiri Te Kanawa - Hine e Hine Anna Netrebko, Elīna Garanča, SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg & Marco Armiliato - Lakmé: Viens, Mallika, ... Dôme épais (Flower Duet) [Excerpt] Andreas Scholl, Collegium Vocale Gent & Philippe Herreweghe - St. Matthew Passion, BWV 244, Part 2 : No. 39. Aria (Alt) "Erbarme Dich" Rolando Villazón - Noche De Ronda Plácido Domingo, John DeMain & Chorus and Orchestra of the Municipal Theatre of Rio de Janiero - Manha de Carnaval (The Morning After) from Black Orpheus Kathleen Battle, Romero Lubambo, Cyro Baptista, Cyrus Chestnut, Ira Coleman & Grover Washington, Jr. - Melodia Sentimental (Sentimental Melody) (from Forest of the Amazon) Nadine Sierra, Royal Philharmonic Orchestra & Robert Spano - Bachianas brasileiras No. 5, W. 389: I. Aria (Cantilena)
Moi drodzy, gdy spytam lekarza o diagnozę a on odpowie...
55:46
Playlista audycji: Salvatore Licitra - Je Crois Entendre...
56:16
17 listopada 2024
01:54:53
10 listopada 2024
01:55:55
3 listopada 2024
01:52:58
27 października 2024
01:54:34
20 października 2024
01:54:05
13 października 2024
01:53:15
6 października 2024
01:50:52
29 września 2024
01:54:16
22 września 2024
01:53:34
15 września 2024
8 września 2024
01:53:05
1 września 2024
01:54:32