15 grudnia 2021
- Druga połowa XIX wieku - pomimo tego, że państwa polskiego nie było wówczas na mapach - to okres wielkiej artystycznej mobilizacji i niezwykłego „fermentu” w polskiej sztuce. To czas rozległych kontaktów artystów polskich z ośrodkami zagranicznymi w Petersburgu, Paryżu, Monachium, Wiedniu i Berlinie – opowiadała na antenie RNŚ Agnieszka Rosales-Rodriguez.
- Dla Polaków obrazy pochodzące z tego okresu są szczególnie ważne. Wrosły bowiem w naszą wyobraźnię i tożsamość. Mówimy tutaj o takich podręcznikowych, mitycznych niemalże przykładach dzieł jak „Stańczyk” Jana Matejki, „Babie lato” Józefa Chełmońskiego i „ W altanie” Aleksandra Gierymskiego – zaznaczyła.
- W treściach tego okresu malarstwa odnajdujemy dążenie do ugruntowania odrębności sztuki polskiej. Od strony formalnej i stylistycznej jednak dużo trudniej tę polskość udowodnić. Polscy artyści kształcąc się na akademiach europejskich, podążali za ówczesnymi modami i tendencjami. W naszej Galerii próbujemy wykazać ten europejski, kosmopolityczny charakter sztuki polskiej. I tak, np. znakomity portret Ignacego Paderewskiego pędzla sir Lawrence’a Alma-Tadema wisi we wspaniałym towarzystwie dzieł Władysława Czachórskiego, Anny Bilińskiej i Henryka Siemiradzkiego – mówiła Agnieszka Rosales-Rodriguez.
- Ze względu na wrażliwość techniki pastelu dzieła Stanisława Wyspiańskiego oglądać będzie można w kilku odsłonach. W pierwszym zestawie prac dostępne będą słynne „Chochoły” i „Widoki na Kopiec Kościuszki”. Jesteśmy bardzo ciekawi reakcji publiczności na nową odsłonę ekspozycję prac Stanisława Wyspiańskiego – dodała.
Całej rozmowy Jana Niebudka z dr hab. Agnieszką Rosales-Rodriguez można posłuchać tutaj:
Lucyna Wardecka
Więcej ciekawych audycji dostępnych jest w zakładce podcastów. Aby z niej skorzystać, zostań Patronem Radia Nowy Świat