14 marca 2022
- Fotografię artystyczną lat 20. XX w. cechował jeszcze piktorializm, czyli upodabnianie jej do obrazu. Czesław Olszewski pracował inaczej. Używał aparatu wielkoformatowego i zaawansowanej technologii. Jego prace przedstawiają już czystą fotografię. Uwiecznił na nich właściwie wszystkie najważniejsze budowle: Prudential w Warszawie, sądy w Gdyni czy zespół basenów solankowych w Ciechocinku – opowiadał Tomasz Kubaczyk.
- Pierwsze zdjęcia rodzącej się architektury Gdyni przedstawiają powstający port, pola i kilka domów. Jak w soczewce widać sytuację Polski z początków dwudziestolecia międzywojennego. W okresie zaborów nie inwestowano w budynki ministerialne i urzędnicze. Po 1918 roku zadaniem architektury było te luki wypełnić. Powstać miały urzędy, szkoły i mieszkania – tłumaczył.
- W 1935 roku ruszyła modernizacja polskiej architektury, ale za 10 lat proces budowy trzeba było zaczynać od nowa. Czesław Olszewski był świadkiem dwóch początków: przebudowy modernistycznej przed II wojną światową i odbudowy socrealistycznej po wojnie. Wystawa „Miastowidzenie” to ekspozycja mistrzowskich fotografii mistrzowskiej architektury, która powstawała w niezwykle skomplikowanym okresie historycznym – dodał.
Całej rozmowy Jana Niebudka z Tomaszem Kubaczykiem można posłuchać tutaj:
Lucyna Wardecka
Więcej ciekawych audycji dostępnych jest w zakładce podcastów. Aby z niej skorzystać, zostań Patronem Radia Nowy Świat